Ordlista med begrepp och förkortningar inom digital marknadsföring

Idag behöver man inte arbeta som digital marknadsförare för att komma i kontakt med ord och begrepp som poppar upp på våra sociala kanaler. Många av orden skrivs som förkortningar och vi använder allt mer engelska begrepp och uttryck. Kanske undrar du vad CTA, CPC eller vad content marketing betyder, vi kan hjälpa dig! Här har vi gjort en ordlista och tagit med de vanligaste begreppen och förkortningarna som har med digital marknadsföring att göra.

Längst ner på sidan hittar du ordlistan i PDF format så du enkelt kan skriva ut den eller spara ned den. Du vet aldrig när du behöver en ordlista!

A/B-test

Ett A/B-test är när du testar två olika annonser mot varandra för att se vilken som fungerar bäst. Se bilderna nedan för exempel på A/B-test  

Du kan testa att använda en man på annonsbild (A) och en kvinna på annonsbild (B) Du kan också testa att ändra färger, göra dina knappar olika stora, ändra rubriker eller formuleringar. Den variant som får bäst resultat vinner. Sedan förfinar du den vinnande varianten och testar igen. 

Ads Manager

Ads manager är ett gratisverktyg där du skapar annonser på Facebook, Instagram och Messenger. Med Ads manager kan du enkelt skapa annonser, hantera annonser, göra målgrupper och mäta statistik.

Algoritm

På sociala medier är det algoritmen som styr vad du ser i ditt flöde. Algoritmen samlar ihop information och visar sådant som är mest relevant för dig. Brukar du titta på kattklipp får du troligtvis ännu mer kattklipp i ditt flöde.

Copy

Copy är säljande texter. Du kan till exempel arbeta som copywriter och skriva texter som publiceras på nätet eller på sociala medier. När du skriver copy måste du tänka på vem du skriver till och hur du formulerar dig. Du ska skriva om sådant som engagerar din målgrupp.

Content Marketing

Content marketing betyder innehållsmarknadsföring på svenska och är en form av digital marknadsföring. Det är ett sätt att marknadsföra sitt företag och det görs genom att publicera innehåll som skapar värde för besökarna samtidigt som det också ska lyfta företaget.

Content

Content översätts på svenska till innehåll. Innehåll som din idealkund vill ta del av. Det kan vara innehåll som består av texter (blogg, nyhetsbrev, e-post) bilder eller videos. 

Contentplan

Contentplan översätts till innehållsplan. För att skapa en contentplan kan du ställa följande frågor: Vilket budskap ska förmedlas? Vart ska innehåll publiceras? I vilka kanaler? Hur ska innehåll följas upp? En contentplan ska göras i förväg innan du publicerar innehåll och bör följas upp för att du ska kunna se resultatet.

Content calendar

Content calendar översätts till innehållskalender. Att komma på bra och roligt innehåll som dina följare vill läsa är inte alltid lätt. Genom att använda sig av en kalender blir det enklare att strukturera upp och du behöver inte sitta och fundera på vad du ska skriva och publicera här näst. 

Behöver du ny idéer? Vi har skapat en Content calendar som du enkelt kan ladda ner

Contentstrategi

Contentstrategi översättes till innehållsstrategi. Strategin består av mål, syfte, målgrupper, kanalval och vilken typ av innehåll som passar i vilken kanal. Kanske har du olika mål med olika typer av sociala kanaler? Beroende på målgruppens ålder och intressen verkar de olika på nätet. Ta en ordentlig funderare på vilken strategi som passar just dig.

CPC- Cost Per Click

Cost Per Click översätts till kostnad per klick. Det innebär att du betalar för varje gång någon klickar på din annons. Pris per klick varierar beroende på annonsens kvalitet, konkurrens på sökorden/söktermerna men också på om hemsidans innehåll matchar annonsen.

CTA- Call to action

”Call to action”, Är en uppmaning till besökaren att agera. Genom att uppmana besökaren på hemsidan att fylla i sina kontaktuppgifter eller signa upp på ett nyhetsbrev är chansen större att besökaren konverterar och blir en betalande kund. 

Se exempel nedan på en CTA

Vill du att vi kontaktar dig och berättar mer?

Fyll i dina uppgifter nedan så kontaktar vi dig

CTR- Click through rate
”click through rate” översätts med klickfrekvens. CTR talar om hur många besökare som klickar på din annons. För att räkna ut klickfrekvensen delas antalet klick med antalet gånger som din annons visats. CTR = klick/exponeringar x 100 (%)

Direkttrafik
Direkttrafik är den trafik som har kommit direkt till hemsidan genom att besökarna skrivit in URL:en. Besökarna har alltså inte blivit hänvisade från någon betald annonsering eller från Google sök.

Digital marknadsföring
Digital marknadsföring omfattar följande: sociala medier, e-post, webbplatser, nyhetsbrev och Google. Genom att arbeta med Digital marknadsföring på rätt sätt får du kontakt med nya kunder och befintliga kunder. För att få ett lyckat resultat krävs det att du lägger upp en plan/strategi.

Har du frågor kring din digitala marknadsföring? Läs om oss här

Engagemang

Engagemang är ett begrepp i sociala medier som innebär att andra gillar, kommentera, sparar eller delar ditt innehåll. Ju fler som engagerar sig i ditt inlägg desto bättre kommer algoritmen att ranka ditt inlägg och visa det för fler användare.

E-postmarknadsföring
Genom att använda e-postmarknadsföring kan du skicka ut reklam på dina produkter och tjänster. Här kan du enkelt lyfta fram alla fördelar med just din vara/tjänst men också förstärka ditt varumärke och företagsnamn.

Evergreen content
Evergreen content är innehåll som har lång livslängd och som du inte behöver uppdatera eller skriva om. För att skapa sådant innehåll krävs det att du publicerar grundläggande innehåll som lockar din målgrupp.

Facebook-pixel
Är ett spårningsverktyg som kan hjälpa dig att se vilka som besöker din sida, vilka sidor de besöker, hur länge de stannar, vilka konverteringar de gör mm. Du kopplar pixeln till annonserna på Facebook och Instagram för att mäta resultatet.

Följare
Följare pratas det mycket om inom sociala medier, du har följare på ditt instagram och facebookkonto. Följare är personer som vill se dina inlägg för att du har något intressant att berätta eller visa.

Google Ads
Är ett annonsverktyg som hjälper dig att ranka högt upp på Googlesökningar. Google är världens största sökmotor och därmed finns möjligheten att du når väldigt många personer. Genom att använda dig av Google Ads når du rätt målgrupp och du kan sätta egna avgränsningar. Det bästa med att använda Google Ads är att du endast betalar när någon klickar på din annons.

Google Analytics
Är ett gratisverktyg som hjälper dig att analysera din hemsida. Här kan du se hur besökarna på din hemsida beter sig, hur de hittade dig, om de kommenterar på din blogg men också mycket annat. Google analytics är ett väldigt bra verktyg för att förstå din målgrupp.

Hashtagg
En hashtagg består av ”staketsymbolen” (#) Hashtaggar använder du för att hitta mer relevant innehåll. Genom att sätta symbolen följt efter ett ord fungerar det som ett filter för att undvika irrelevanta träffar. Hashtaggar använder du mest på sociala medier (Instagram, Facebook och Linkedin mm.

Inbound marketing
Beskrivs ofta som det nya sättet att se på marknadsföring. Idag arbetar vi med hög närvaro på sociala medier, vi sökmotoroptimerar hemsidor, arbetar med varumärkeskännedom och skriver värdeskapande innehåll som engagerar vår målgrupp.

Konvertering
Vi pratar ofta om att konvertera besökare på en hemsida, men vad betyder egentligen det? Konvertera betyder omvandla och det vi vill är att besökarna på vår hemsida ska konverterar till kunder.

Vill du lära dig mer om konverteringar? Läs: Konsten att göra klick till kunder

KPI-Key performance indicator
KPI är en förkortning för key performance indicator. På svenska översätter vi det till nyckeltal. Vi använder KIP:er för att mäta hur ett företag fungerar och hur bra affärerna går men också för att mäta marknadseffektiviteten. Exempel på KPI:er är: hur många som signar upp sig på ditt nyhetsbrev? Hur många är inne på din hemsida varje månad?

Vill du veta mer om KPI:er? Läs: Mät dig till framgång

Landningssida
En landningssida är en sida som besökaren kommer till efter att exempelvis har klickat på en annons. På landningssidan förstärks erbjudandet om produkten eller tjänsten och riktar besökaren vidare mot försäljningssidan. På försäljningssidan vill man att besökaren ska blir så intresserad av produkten att han/hon konverterar till köpare.

Marknadsmix
Ofta brukar man prata om 4P (produkt, pris, påverkan och plats) för att få till den optimala marknadsföringsmixen. Genom att tänka strategiskt kring dessa P:n kan företag skapa en stor konkurrensfördel. 

Mediamix
Är en mix av olika mediekanaler för att nå ut till rätt målgrupp. För att synas krävs det att man finns på flera olika ställen samt att man har gjort en marknadsföringsplan som är noggrant genomarbetad för att hålla rätt kurs.

Marknadsplan
En digital marknadsplan är en strategi för hur du ska använda nätets möjligheter för att få fler kunder. Med en digital marknadsplan ser du till att dina marknadsaktiviteter på nätet är genomtänkta, automatiserade och mätbara. Läs mer om vad en digital marknadsplan är: Vad är en Digital Marknadsplan?

Mobiloptimering
Idag är de flesta av oss inne på olika hemsidor via mobilen, därför krävs det att hemsidan är mobiloptimerad. Det innebär att text och
bilder på din sida är anpassade för att visas i mobiler. H
astigheten på hemsidan bör vara snabb ´´och designen ska vara tilltalande annars är risken stor att besökaren lämnar din sida och vänder sig till någon konkurrent.

MFL
MFL är en förkortning på marknadsföringslagen. Marknadsföringslagen har som uppgift att motverka vilseledande och aggressiv marknadsföring. Lagen reglerar hur reklam för försäljning av varor och tjänster ska gå till. Det är också viktigt att det framgår vem som ansvarar för marknadsföringen.

Omni channel
Är ett ord för att sammanföra olika marknadsföringskanaler. För företag som använder olika kanaler är det viktigt att det finns en röd tråd som speglar varumärket oavsett vilken plattform besökaren befinner sig på. Det kan i sin tur öka konverteringsgraden.

Outbound Marketing
Beskrivs ofta som den traditionella marknadsföringen alltså TV/radioreklam, tidningar, broschyrer, kataloger och affischer. På det sättet marknadsförs en produkt eller tjänst utan att kunden ber om det. Ofta används outbound marketing som strategi för att bygga och upprätthålla varumärkeskännedom.

Persona
Tar du fram för att beskriva din ideala kund. Exempel på rubriker kan vara ålder, kön, bostadsområde, intressen och vilka sociala kanaler de använder. Att ha en persona hjälper dig när du ska ta fram bra innehåll som intresserar din idealkund.

SEO
Search Engine Optimization på svenska översätter vi det till sökmotoroptimering. SEO är ett samlingsnamn för olika tekniker och metoder för att ranka så högt upp på sökmotorerna som möjligt. För att ranka så högt upp som möjligt behöver man veta en del om hur Googles algoritmer fungerar.

Hoppas du lärde dig något av den här ordlistan och att du får nytta av den i framtiden. Glöm inte att den även finns i PDF-format om du skulle vilja spara ner den. Ha en fortsatt fin dag

Behöver du hjälp eller vill du veta mer?

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig och bokar en tid då vi berättar mer om hur vi kan hjälpa dig och hur du får kontroll över din digitala marknadsföring

MENY

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.